Nyt samarbejde skal indhente viden til udviklingen af den kommende epx-uddannelse
EUC Nordvest og Thy-Mors HF & VUC har modtaget en bevilling på knap én million kr. fra Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler til undervisning. Bevillingen er givet til projektet ’Fælles fodslag med Naturskolen Mors – for fremtidens praksisnære gymnasieuddannelse’. Projektet er ét af 14 udvalgte initiativer på landsplan, der i 2025 modtager midler fra ministeriets udlodningspulje.
Det fælles projekt skal udvikle og afprøve helhedsorienterede undervisningsforløb, hvor HF’s studiegivende kompetencer kombineres med erhvervsuddannelsernes praksisnære og anvendelsesorienterede tilgang. Målet er at opbygge et solidt vidensgrundlag, som kan fungere som forløber og inspirationsbank, når den kommende erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse (epx) skal udvikles og tilrettelægges.
– Det er en stor anerkendelse, at vores fælles indsats mellem to institutioner med stærk lokal forankring på Mors er blevet udvalgt. Projektet giver rammerne for at bringe HF’s studiekompetencer i spil i virkelighedsnære sammenhænge, samtidig med at vi bygger videre på vores erfaringer med helhedsorienteret undervisning og praksisfaglighed fra HF Cold Hawaii, HF Imagine og HF Outdoor. Dermed udvikler vi viden, der kan forme den kommende epx-uddannelse, udtaler rektor Erik Dose Hvid fra Thy-Mors HF & VUC.
Teori møder praksis i autentiske læringsmiljøer
Samarbejdet tager afsæt i lokale og stedbundne temaer under overskriften ’Naturskolen Mors’, hvor bæredygtighed, natur, lokale ressourcer og bæredygtig fødevareproduktion på Mors danner rammen om undervisningen. Gennem tværfaglige aktiviteter bringes de gymnasiale fag fra HF i spil i praksisnære kontekster med erhvervsuddannelser inden for det merkantile område samt fødevare- og landbrugsfagene.
Fra EUC Nordvest deltager Business Nordvest og Nordic Food College, mens Thy-Mors HF & VUC deltager med HF-elever fra Nykøbing-afdelingen. Elever og undervisere fra både HF og erhvervsuddannelserne skal arbejde sammen, lære af hinanden og opnå større forståelse for hinandens fagligheder og didaktiske tilgange. Gennem systematisk udvikling, afprøvning og evaluering af to forskellige undervisningsforløb indsamles erfaringer fra både elever og undervisere. Denne viden skal bidrage til at belyse, hvordan helhedsorienteret undervisning kan understøtte både studiekompetencer og praksisnær læring – centrale elementer i den kommende epx-uddannelse.
– Vi glæder os rigtig meget til samarbejdet med Thy-Mors HF & VUC. Allerede på den første fælles workshop kunne vi mærke en enorm energi blandt lærerne, hvor idéerne flød, og samtalerne tog fart på tværs af fag og uddannelser. Det er præcis den type fælles afsæt, der skal til for at skabe god helhedsorienteret undervisning, hvor teori og praksis hænger meningsfuldt sammen. Helhedsorienteret undervisning ligger allerede dybt i begge partnerskolers DNA, så det er et projekt med stort potentiale og spændende perspektiver, slutter direktør Hans Chr. Jeppesen fra EUC Nordvest.
Projektet løber over tre år med opstart i januar 2026.




