Home 5 Om EUC Nordvest 5 Undervisning og kvalitet

Om EUC Nordvest

Undervisning og kvalitet

På EUC Nordvest er elever og kursister i centrum. Vores mål er, at alle – uanset forudsætninger – oplever succes og får udbytte af undervisningen. Derfor arbejder vi systematisk med kvalitet, så vi skaber de bedste betingelser for læring og kan dokumentere resultaterne. Her kan du læse om vores kvalitetssystem og undervisningsmiljø og få indblik i de resultater, vi har opnået.

EUC Nordvest

Kvalitetssystems opbygning
Skolens nuværende kvalitetssystem er udviklet over en årrække, hvor vi har taget det bedste fra såvel ISO 9001 og EFQM ledelsesmodellen og opbygget vores egen procesorienterede kvalitetssystem.

Det procesorienterede kvalitetssystem kan illustreres af nedenstående figur


Skolens øverste ledergruppe godkender institutionens kvalitetspolitik, mål og strategi, og har ansvaret for såvel implementering som anvendelse af kvalitetssystemet i de enkelte uddannelsesområder.

Kvalitetsafdelingen har ansvaret for kvalitetssystemets udvikling, vedligeholdelse og dokumentation.

Kvalitetssystems omfang

Indsatser
Kvalitetssystemet består på indsatssiden af nedennævnte selvstændige kvalitetssystemer tilrettet de enkelte uddannelsesområder:

  • Erhvervsgymnasiet
  • EUD uddannelserne
  • AMU-uddannelser
  • Fiskeriskolen
  • Kombineret Ungdoms Uddannelse
  • Landtransport
  • Praktikcentret
  • Svejsecentret

De enkelte kvalitetssystemer indeholder beskrivelser vedr. uddannelsens organisering, kvalitetspolitik, regelgrundlag, uddannelsens planlægning og gennemførelse, opfølgning, audit, løbende forbedringer samt selvevaluering.

Resultater
Kvalitetssystemet består på resultatsiden af nedennævnte kvalitetssystemer, der går på tværs af alle uddannelser:

  • Studierettet ledelsesinformation
  • Hjemmesideoplysninger

Afhængig af det enkelte uddannelsesområde bruges følgende værktøjer til at sikre input til resultatsiden:

  • Elevtilfredshedsundersøgelse (ETU)
  • Virksomhedstilfredshedsundersøgelse (VTU)
  • VisKvalitet.dk
  • Databanken
  • Datavarehuset
  • Interne data

Kursuscenteret.nu

Erhvervsuddannelser

Selvevaluering og opfølgningsplaner

Alle erhvervsskoler skal udarbejde en opfølgningsplan på baggrund af en selvevaluering til forbedring af uddannelsesmæssige og undervisningsmæssige forhold hvert år. Opfølgningsplanen omfatter alle erhvervsuddannelser.

Selvevaluering og opfølgningsplanen samlet for EUC Nordvests erhvervsuddannelsers afløser Handleplanen for øget gennemførsel.

Opfølgningsplan for erhvervsuddannelser på EUC Nordvest

Opfølgningsplan 2020
Opfølgningsplan 2021
Opfølgningsplan 2022
Opfølgningsplan 2023
Opfølgningsplan 2024
Opfølgningsplan 2025

Opfølgningsplan for Skoleoplæring på EUC Nordvest

Opfølgningsplan for Skoleoplæring 2020
Opfølgningsplan for Skoleoplæring 2022
Opfølgningsplan for Skoleoplæring 2024

Resultater vedrørende uddannelserne

Resultater af undervisningen på erhvervsuddannelserne

Kvalitetsarbejdet består af en række målinger, der foretages med faste intervaller og efter faste procedurer.
Målingerne for alle EUC Nordvests erhvervsuddannelserne kan ses her i en samlet rapport, som blandt andet indeholder følgende måltal:

  • Frafald på uddannelsen
  • Studietid og fuldførelsesprocent
  • Overgang til videre uddannelse efter GF2
  • Beskæftigelsesfrekvens
  • Elevtrivsel

Målinger EUD 2019
Målinger EUD 2020
Målinger EUD 2021
Målinger EUD 2022
Målinger EUD 2023
Målinger EUD 2024

Virksomhedstilfredshed

Virksomheders tilfredshed med elever fra EUC Nordvest

Virksomhedstilfredshed rapport 2019
Virksomhedstilfredshed rapport 2020
Virksomhedstilfredshed rapport 2021
Virksomhedstilfredshed rapport 2022
Virksomhedstilfredshed rapport 2023

Undervisningsmiljø

Indsatsområder

Kortlægning og indsats i forhold til undervisningsmiljøet omfatter følgende dokumenter:

Undervisningsmiljø

Læs her om undervisningsmiljøvurdering for 2023.

Læs her om de enkelte afdelingers undervisningsmiljø og handleplan:

Rapport 2018 Afdelingen Auto
Rapport 2018 Afdelingen Business Nykøbing
Rapport 2018 Afdelingen Business Thisted
Rapport 2018 Afdelingen Byggeri – Murer
Rapport 2018 Afdelingen Byggeri – Tømrer
Rapport 2018 Afdelingen Mad og service
Rapport 2018 Afdelingen Metal – Smede
Rapport 2018 Afdelingen Strøm og IT
Undervisning og pædagogik

Indsatsområder til at sikre kvaliteten i undervisningen på erhvervsuddannelserne

Pædagogisk udgangspunkt
Læs her “Pædagogisk ramme for erhvervsuddannelserne”, der beskriver de holderninger og værdier, som gerne skulle kendetegne undervisningssituationen og lærer/elev-relationen på de tekniske erhvervsuddannelser.

Samarbejdsaftaler
På uddannelsesområder, hvor der er få elever eller hvor vi ikke kan færdiggøre en uddannelse, har vi indgået samarbejdsaftaler med andre skoler.

Læs om de aktuelle samarbejdsaftaler.

Læsevejledning
Hjælp til læsning, skrivning, matematik og specialpædagogisk støtte.

Formålet er at gennemføre en koordineret og effektiv indsats for elever / kursister med læse- og skrivevanskeligheder, med matematikvanskeligheder og med behov for specialpædagogisk støtte, sådan at vanskelighederne ikke er en hindring for at gennemføre en ungdomsuddannelse eller efteruddannelse.

Se læsehandlingsplanen 2022.

Love, bekendtgørelser og kvalitetssystem

Kvalitetssystem til udvikling af erhvervsuddannelserne

Kvalitetssystem til udvikling af erhvervsuddannelserne

Lov/bekendtgørelser for erhvervsuddannelserne

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser BEK nr 962 af 22/06/2023
Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser BEK nr 41 af 16/01/2014
Bekendtgørelse om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser BEK nr 343 af 08/04/2016
Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. LBK nr 810 af 20/06/2018
Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø LBK nr 316 af 05/04/2017
Bekendtgørelse om elevers og kursisters betaling for undervisningsmidler i erhvervsuddannelserne BEK nr 1711 af 20/12/2006

Gymnasiale uddannelser

Selvevaluering og opfølgningsplaner

Erhvervsgymnasiet skal gennemføre en selvevaluering og på baggrund heraf udarbejde en opfølgningsplan til forbedring af uddannelsesmæssige og undervisningsmæssige forhold. Samlet selvevaluering og opfølgningsplan for erhvervsgymnasiet.

Opfølgningsplan for 2020
Opfølgningsplan for 2021
Opfølgningsplan for 2022
Opfølgningsplan for 2023
Opfølgningsplan for 2024
Opfølgningsplan for 2025

Resultater vedrørende uddannelserne

Resultater af undervisningen på erhvervsgymnasiet, hvor kvalitetsarbejdet består af en række målinger, der foretages med faste intervaller og efter faste procedurer.

Fra 2019 af ligger alle resultater og målinger for alle afdelinger under erhvervsgymnasiet i nedenstående rapport over målinger.

Målinger 2019 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2020 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2021 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2022 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2023 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2024 for erhvervsgymnasiet

Rapporten indeholder følgende resultater:

  • Søgning til uddannelsen
  • Frafald
  • Fuldførelse af uddannelsen
  • Eksamensresultater
  • Elevtrivsel
  • Overgang til videre uddannelse

I forhold til elevernes trivsel, så tilbydes alle studerende at evaluere undervisningen hver år i november/december efter UVMs spørgeramme. Hvorefter evalueringsresultaterne bruges i dialog med klassen til en løbende justering af undervisningen.

Fravær i studietiden

De studerendes fravær i undervisningstiden måles både som fysisk- og skriftlig fravær.  Hvor data er fra undervisernes elektroniske registrering af fravær i undervisningstiden samt deres registreringer af skriftlig fravær.

Fravær i skoleåret 2022/2023

Fysisk Skriftlig
EUC Nordvest – Erhvervsgymnasiet 7,6 %
Handelsgymnasiet Thisted, Nykøbing, Fjerritslev 7,3 % 2,1%
Teknisk Gymnasium Thisted 7,9 %
Undervisningsmiljø

Indsatsområder til at sikre et godt undervisningsmiljø

Kortlægning og indsats i forhold til undervisningsmiljøet omfatter følgende dokumenter:

Uddannelsesmiljøet for erhvervsgymnasiet er en beskrivelse af de tiltag handelsgymnasiet og det tekniske gymnasium gør for at skabe et godt uddannelsesmiljø og for at fastholde de studerende i uddannelsen.

Læs her om uddannelsesmiljøet på HHX.

Erhvervsgymnasiet har en fastholdelsesstrategi kaldet, Handleplan for øget gennemførsel af uddannelsen, som er med til at skabe strategien for et fagligt, pædagogisk og socialt miljø, som kan være med til at fastholde eleverne på Erhvervsgymnasiet EUC Nordvest.

Læs her Handleplanen for fastholdelse af elever på HHX.

Undervisningsmiljø rapporter

Læs her om undervisningsmiljøvurdering for 2023.

Rapporter vedrørende de enkelte afdelinger:

Rapport 2018 Undervisningsmiljøet på HHX Thisted
Rapport 2018 Undervisningsmiljøet på HHX Nykøbing
Rapport 2018 Undervisningsmiljøet på HTX
Undervisning og pædagogik

Indsatsområder til at sikre kvaliteten i undervisningen på erhvervsgymnasiet

Evalueringsstrategi
Evalueringsstrategien er en beskrivelse for intern evaluering og evaluering af den enkelte elev.

Læs evalueringstrategien her.

Eksamensreglement
Læs her eksamensreglement for HHX, som er en beskrivelse af de regler, der er gældende for elever, der vil gennemføre eksamen på handelsgymnasiet.

Læs her eksamensreglement for HTX, som er en beskrivelse af de regler, der er gældende for elever, der vil gennemføre eksamen på det tekniske gymnasium.

Love, bekendtgørelser og kvalitetssystem

Kvalitetssystemet til udvikling af HHX- og HTX uddannelsen på EUC Nordvest

Kvalitetssystemet samlet de gymnasialeuddannelser

Kvalitetsudvikling på HHX og HTX særkilt:

Læs om kvalitet på HHX
Læs om kvalitet på HTX

Gældende love og bekendtgørelser vedr. Handelsgymnasiet og Teknisk Gymnasium EUC Nordvest

Bekendtgørelse om gymnasiale uddannelser BEK nr 497 af 18/05/2017
Bekendtgørelse om prøver og eksamen BEK nr 343 af 08/04/2016
Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. LBK nr 810 af 20/06/2018
Bekendtgørelse om elevers og kursisters betaling for undervisningsmidler i de gymnasiale uddannelser BEK nr 1711 af 20/12/2006
Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø LBK nr 316 af 05/04/2017
Bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser BEK nr 1077 af 13/09/2017