Pædagogisk rejse med stoppesteder

Formål:
Med projektet bringes den pædagogiske ledelse i spil. Her er fokus på en højere grad af systematik og struktur i forhold til drøftelserne af skolens fælles didaktiske og pædagogiske grundlag og implementeringen af det, undervisere og ledere i fællesskab har valgt som en fælles retning for udvikling og elevernes læring.

Projektets mål:

  • Udvikling af koncept for et årshjul over den pædagogiske rejse og fastlæggelse af de ”pædagogiske stoppesteder” samt de individuelle pædagogiske samtaler, hvor det er muligt.
  • Udvikling af koncept for ”pædagogiske stoppesteder” i form af workshops for pædagogiske ledere og undervisere med fokusindlæg og pædagogiske drøftelser baseret på erfaringsudveksling og med pædagogisk/didaktisk udvikling for øje. Emnerne tager udgangspunkt i det fælles pædagogisk didaktiske grundlag. Til stoppestederne er udviklet dialogark som et redskab for en struktureret refleksion og drøftelser.
  • Udvikling af et koncept for og samtaleark til de individuelle pædagogiske samtaler mellem leder og underviser. Samtalearket bygger på coachingprincippet, hvor formålet er at tilskynde til refleksion over egen undervisning.

Projektperiode:
Den 1. december 2023 – 31. oktober 2025

Finansiering:
Projektet gennemføres med midler fra Børne- og undervisningsministeriets pulje til styrket pædagogisk ledelse på erhvervsuddannelserne.