Om EUC Nordvest
Undervisning og kvalitet
EUC Nordvest
Kvalitetssystems opbygning
Det procesorienterede kvalitetssystem kan illustreres af nedenstående figur

Skolens øverste ledergruppe godkender institutionens kvalitetspolitik, mål og strategi, og har ansvaret for såvel implementering som anvendelse af kvalitetssystemet i de enkelte uddannelsesområder.
Kvalitetsafdelingen har ansvaret for kvalitetssystemets udvikling, vedligeholdelse og dokumentation.
Kvalitetssystems omfang
Indsatser
Kvalitetssystemet består på indsatssiden af nedennævnte selvstændige kvalitetssystemer tilrettet de enkelte uddannelsesområder:
- Erhvervsgymnasiet
- EUD uddannelserne
- AMU-uddannelser
- Fiskeriskolen
- Kombineret Ungdoms Uddannelse
- Landtransport
- Praktikcentret
- Svejsecentret
De enkelte kvalitetssystemer indeholder beskrivelser vedr. uddannelsens organisering, kvalitetspolitik, regelgrundlag, uddannelsens planlægning og gennemførelse, opfølgning, audit, løbende forbedringer samt selvevaluering.
Resultater
Kvalitetssystemet består på resultatsiden af nedennævnte kvalitetssystemer, der går på tværs af alle uddannelser:
- Studierettet ledelsesinformation
- Hjemmesideoplysninger
Afhængig af det enkelte uddannelsesområde bruges følgende værktøjer til at sikre input til resultatsiden:
- Elevtilfredshedsundersøgelse (ETU)
- Virksomhedstilfredshedsundersøgelse (VTU)
- VisKvalitet.dk
- Databanken
- Datavarehuset
- Interne data
Kursuscenteret.nu
Erhvervsuddannelser
Selvevaluering og opfølgningsplaner
Alle erhvervsskoler skal udarbejde en opfølgningsplan på baggrund af en selvevaluering til forbedring af uddannelsesmæssige og undervisningsmæssige forhold hvert år. Opfølgningsplanen omfatter alle erhvervsuddannelser.
Selvevaluering og opfølgningsplanen samlet for EUC Nordvests erhvervsuddannelsers afløser Handleplanen for øget gennemførsel.
Opfølgningsplan for erhvervsuddannelser på EUC Nordvest
Opfølgningsplan 2020
Opfølgningsplan 2021
Opfølgningsplan 2022
Opfølgningsplan 2023
Opfølgningsplan 2024
Opfølgningsplan 2025
Opfølgningsplan for Skoleoplæring på EUC Nordvest
Opfølgningsplan for Skoleoplæring 2020
Opfølgningsplan for Skoleoplæring 2022
Opfølgningsplan for Skoleoplæring 2024
Resultater vedrørende uddannelserne
Resultater af undervisningen på erhvervsuddannelserne
Kvalitetsarbejdet består af en række målinger, der foretages med faste intervaller og efter faste procedurer.
Målingerne for alle EUC Nordvests erhvervsuddannelserne kan ses her i en samlet rapport, som blandt andet indeholder følgende måltal:
- Frafald på uddannelsen
- Studietid og fuldførelsesprocent
- Overgang til videre uddannelse efter GF2
- Beskæftigelsesfrekvens
- Elevtrivsel
Målinger EUD 2019
Målinger EUD 2020
Målinger EUD 2021
Målinger EUD 2022
Målinger EUD 2023
Målinger EUD 2024
Virksomhedstilfredshed
Virksomheders tilfredshed med elever fra EUC Nordvest
Virksomhedstilfredshed rapport 2019
Virksomhedstilfredshed rapport 2020
Virksomhedstilfredshed rapport 2021
Virksomhedstilfredshed rapport 2022
Virksomhedstilfredshed rapport 2023
Undervisningsmiljø
Indsatsområder
Kortlægning og indsats i forhold til undervisningsmiljøet omfatter følgende dokumenter:
- Læs her strategi for undervisnings-og skolemiljø på EUC Nordvest
- Læs her antimobbestrategien på EUC Nordvest
- Læs her Fælles Rusmiddelpolitik for uddannelsesinstitutioner i Thisted Kommune
Undervisningsmiljø
Læs her om undervisningsmiljøvurdering for 2023.
Læs her om de enkelte afdelingers undervisningsmiljø og handleplan:
| Rapport 2018 | Afdelingen Auto |
| Rapport 2018 | Afdelingen Business Nykøbing |
| Rapport 2018 | Afdelingen Business Thisted |
| Rapport 2018 | Afdelingen Byggeri – Murer |
| Rapport 2018 | Afdelingen Byggeri – Tømrer |
| Rapport 2018 | Afdelingen Mad og service |
| Rapport 2018 | Afdelingen Metal – Smede |
| Rapport 2018 | Afdelingen Strøm og IT |
Undervisning og pædagogik
Indsatsområder til at sikre kvaliteten i undervisningen på erhvervsuddannelserne
Pædagogisk udgangspunkt
Læs her “Pædagogisk ramme for erhvervsuddannelserne”, der beskriver de holderninger og værdier, som gerne skulle kendetegne undervisningssituationen og lærer/elev-relationen på de tekniske erhvervsuddannelser.
Samarbejdsaftaler
På uddannelsesområder, hvor der er få elever eller hvor vi ikke kan færdiggøre en uddannelse, har vi indgået samarbejdsaftaler med andre skoler.
Læs om de aktuelle samarbejdsaftaler.
Læsevejledning
Hjælp til læsning, skrivning, matematik og specialpædagogisk støtte.
Formålet er at gennemføre en koordineret og effektiv indsats for elever / kursister med læse- og skrivevanskeligheder, med matematikvanskeligheder og med behov for specialpædagogisk støtte, sådan at vanskelighederne ikke er en hindring for at gennemføre en ungdomsuddannelse eller efteruddannelse.
Love, bekendtgørelser og kvalitetssystem
Kvalitetssystem til udvikling af erhvervsuddannelserne
Kvalitetssystem til udvikling af erhvervsuddannelserne
Lov/bekendtgørelser for erhvervsuddannelserne
| Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser | BEK nr 962 af 22/06/2023 |
| Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser | BEK nr 41 af 16/01/2014 |
| Bekendtgørelse om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser | BEK nr 343 af 08/04/2016 |
| Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. | LBK nr 810 af 20/06/2018 |
| Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø | LBK nr 316 af 05/04/2017 |
| Bekendtgørelse om elevers og kursisters betaling for undervisningsmidler i erhvervsuddannelserne | BEK nr 1711 af 20/12/2006 |
Gymnasiale uddannelser
Selvevaluering og opfølgningsplaner
Erhvervsgymnasiet skal gennemføre en selvevaluering og på baggrund heraf udarbejde en opfølgningsplan til forbedring af uddannelsesmæssige og undervisningsmæssige forhold. Samlet selvevaluering og opfølgningsplan for erhvervsgymnasiet.
Opfølgningsplan for 2020
Opfølgningsplan for 2021
Opfølgningsplan for 2022
Opfølgningsplan for 2023
Opfølgningsplan for 2024
Opfølgningsplan for 2025
Resultater vedrørende uddannelserne
Resultater af undervisningen på erhvervsgymnasiet, hvor kvalitetsarbejdet består af en række målinger, der foretages med faste intervaller og efter faste procedurer.
Fra 2019 af ligger alle resultater og målinger for alle afdelinger under erhvervsgymnasiet i nedenstående rapport over målinger.
Målinger 2019 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2020 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2021 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2022 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2023 for erhvervsgymnasiet
Målinger 2024 for erhvervsgymnasiet
Rapporten indeholder følgende resultater:
- Søgning til uddannelsen
- Frafald
- Fuldførelse af uddannelsen
- Eksamensresultater
- Elevtrivsel
- Overgang til videre uddannelse
I forhold til elevernes trivsel, så tilbydes alle studerende at evaluere undervisningen hver år i november/december efter UVMs spørgeramme. Hvorefter evalueringsresultaterne bruges i dialog med klassen til en løbende justering af undervisningen.
Fravær i studietiden
De studerendes fravær i undervisningstiden måles både som fysisk- og skriftlig fravær. Hvor data er fra undervisernes elektroniske registrering af fravær i undervisningstiden samt deres registreringer af skriftlig fravær.
Fravær i skoleåret 2022/2023
| Fysisk | Skriftlig | |
| EUC Nordvest – Erhvervsgymnasiet | 7,6 % | |
| Handelsgymnasiet Thisted, Nykøbing, Fjerritslev | 7,3 % | 2,1% |
| Teknisk Gymnasium Thisted | 7,9 % |
Undervisningsmiljø
Indsatsområder til at sikre et godt undervisningsmiljø
Kortlægning og indsats i forhold til undervisningsmiljøet omfatter følgende dokumenter:
- Læs her strategi for undervisnings-og skolemiljø på EUC Nordvest
- Læs her antimobbestrategien på EUC Nordvest
- Læs her Fælles Rusmiddelpolitik for uddannelsesinstitutioner i Thisted Kommune
Uddannelsesmiljøet for erhvervsgymnasiet er en beskrivelse af de tiltag handelsgymnasiet og det tekniske gymnasium gør for at skabe et godt uddannelsesmiljø og for at fastholde de studerende i uddannelsen.
Læs her om uddannelsesmiljøet på HHX.
Erhvervsgymnasiet har en fastholdelsesstrategi kaldet, Handleplan for øget gennemførsel af uddannelsen, som er med til at skabe strategien for et fagligt, pædagogisk og socialt miljø, som kan være med til at fastholde eleverne på Erhvervsgymnasiet EUC Nordvest.
Læs her Handleplanen for fastholdelse af elever på HHX.
Undervisningsmiljø rapporter
Læs her om undervisningsmiljøvurdering for 2023.
Rapporter vedrørende de enkelte afdelinger:
| Rapport 2018 | Undervisningsmiljøet på HHX Thisted |
| Rapport 2018 | Undervisningsmiljøet på HHX Nykøbing |
| Rapport 2018 | Undervisningsmiljøet på HTX |
Undervisning og pædagogik
Indsatsområder til at sikre kvaliteten i undervisningen på erhvervsgymnasiet
Evalueringsstrategi
Evalueringsstrategien er en beskrivelse for intern evaluering og evaluering af den enkelte elev.
Eksamensreglement
Læs her eksamensreglement for HHX, som er en beskrivelse af de regler, der er gældende for elever, der vil gennemføre eksamen på handelsgymnasiet.
Læs her eksamensreglement for HTX, som er en beskrivelse af de regler, der er gældende for elever, der vil gennemføre eksamen på det tekniske gymnasium.
Love, bekendtgørelser og kvalitetssystem
Kvalitetssystemet til udvikling af HHX- og HTX uddannelsen på EUC Nordvest
Kvalitetssystemet samlet de gymnasialeuddannelser
Kvalitetsudvikling på HHX og HTX særkilt:
Læs om kvalitet på HHX
Læs om kvalitet på HTX
Gældende love og bekendtgørelser vedr. Handelsgymnasiet og Teknisk Gymnasium EUC Nordvest
| Bekendtgørelse om gymnasiale uddannelser | BEK nr 497 af 18/05/2017 |
| Bekendtgørelse om prøver og eksamen | BEK nr 343 af 08/04/2016 |
| Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. | LBK nr 810 af 20/06/2018 |
| Bekendtgørelse om elevers og kursisters betaling for undervisningsmidler i de gymnasiale uddannelser | BEK nr 1711 af 20/12/2006 |
| Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø | LBK nr 316 af 05/04/2017 |
| Bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser | BEK nr 1077 af 13/09/2017 |





