Kunstig intelligens på ungdomsuddannelserne

EUC Nordvest blandt frontløberne

1. oktober 2024

Hans Chrjeppesen 1080X470

EUC Nordvest er en af deltagerne i et stort tværinstitutionelt, nordjysk projektsamarbejde, der skal sætte fokus på brugen af AI (kunstig intelligens) på ungdomsuddannelserne. Målet er at få udarbejdet en strategisk rammesætning for brugen af AI på uddannelserne samt at sikre kompetenceudvikling af ca. 400 undervisere, så de er godt klædt på til at udforske, eksperimentere med og – ikke mindst – anvende de nye AI-teknologier i undervisningen. 

Projekt ’AI på ungdomsuddannelserne’ gennemføres med støtte fra Nordjysk Teknologipagt og løber over de næste 2 ½ år. Ud over EUC Nordvest deltager også EUC Nord, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser (HEG), Frederikshavn Handelsskole og Center for IT (CIU).

- Projektet giver os en unik mulighed for at blive klogere på, hvordan kunstig intelligens allerede i dag anvendes af vores elever på ungdomsuddannelserne, og samtidig opnår vi viden om, hvordan vi som skole kan understøtte brugen af AI, så det skaber mest mulig værdi for vores elever. AI er et helt nyt værktøj – og dét skal vi lære at bruge, fastslår direktør Hans Chr. Jeppesen fra EUC Nordvest.

I skolekredse har der været en udpræget bekymring for det faktum, at AI også er et værktøj, der gør det nemt for eleverne at snyde, og der har derfor også været en del fokus på, hvordan man kan hindre elevernes adgang til den nye teknologi. I Hans Chr. Jeppesens optik er det dog en lidt for ensidig tilgang.

- Det er lidt ligesom i min ungdom, hvor lommeregneren kom frem, men hvor vi kun måtte anvende den i begrænset omfang, da det ellers blev betragtet som snyd. Teknologien er der, og eleverne har adgang til den, så i stedet for at frygte konsekvenserne, bør vi tilgå det med nysgerrighed og i stedet påtage os det ansvar, det er, at få skabt de rette rammer, så AI ikke bliver en smutvej for de dovne, men i stedet et værdifuldt arbejdsredskab, der er med til at kvalificere undervisningen og løfte den enkelte elev. Jeg tror på, at AI – korrekt anvendt - kan bidrage til at udfordre elevernes potentiale og medvirke til, at de også udnytter deres potentiale langt bedre, fastslår Hans Chr. Jeppesen.

Ungdomsuddannelserne i projektet omfatter både handelsgymnasier, tekniske gymnasier og erhvervsuddannelserne, og knap 1.800 elever fra de deltagende skoler har i projektets opstart deltaget i en kvalitativ undersøgelse for at afdække den nuværende brug af AI i undervisningen. Undersøgelsen afslører, at to ud af tre elever allerede i dag, anvender en eller anden form for kunstig intelligens i deres uddannelsesforløb. 89% af eleverne kender fx ChatGPT, og ca. 2/3 af dem bruger allerede i dag ChatGPT som sparringspartner til idéudvikling og forslag til opgaveløsning. Undersøgelsen viser imidlertid også, at 12% af dem, der bruger AI i forbindelse med deres uddannelse, bruger teknologien til at generere færdigskrevne opgaver.

- Det er naturligvis den sidstnævnte anvendelsesmetode, vi gerne skal undgå, da den på ingen måde har et reelt læringsmæssigt perspektiv. I stedet skal vi arbejde målrettet for at sikre, at vores elever bliver i stand til at anvende de nye teknologier som en naturlig digital ressource, der kan understøtte deres egen arbejdsindsats – men ikke erstatte den. Med den rette indsigt, viden og kritisk refleksion i forhold til brugen af AI, tror jeg på, at vi kan opnå et større læringsudbytte for den enkelte, og det er præcis dét, vi ønsker at opnå ved at deltage i dette projekt, slutter Hans Chr. Jeppesen.